Kapitola 3. – This Great Machine of the City

Berlin  Die Sinfonie der Großstadt (1927), s kongeniálním hudebním doprovodem Edmunda Meisela: Úvodem nás vlak, a tudíž parní stroj, doveze z rurálního Braniborska do Berlína, a zbytek filmu (mimo jiné) sledujeme, jak technologie určuje svět velkoměsta, jak mění organizaci času, zda připodobňuje strojům i člověka s jeho přece jen zvířecí podstatou. To je triviální postřeh; úvodní sekvence však zároveň agresivním střihem upozorňuje na médium a technologii filmu, a právě kinematografie pak ve všech pěti dějstvích vyvstává jako fenomén, který dokáže všechnu mechanizaci a technologizaci shrnout a zastřešit a dát jí jednotný smysl, totiž ten estetický.

 

Právě automatičnost a její estetizace se o několik let později staly úhelným kamenem nacistického režimu. Kdo by se divil, že se režisér Walter Ruttmann stal jedním z jeho předních propagandistů?

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: